10 Aralık 2014 Çarşamba

Foursquare'in Kurtuluşu: Super User Sistemi (Bölüm 3)


IMDB'deki sistemden bahsedeyim...

IMDB'de TOP 250 listesine birçok film giremez. Puanı TOP 250 filmlerinin puanları ile aynı olsa, hatta onlardan daha fazla kişi tarafından oylansa bile giremez. 

Çünkü orada bir Top User sistemi vardır.

Top User bir filmi oyluyorsa, onun puan katsayısı filmi özel kılar. Onun puanının, genel puana katkısı ise daha fazladır.

Çünkü Top User, IMDB'nin sisteminde kendini ıspatlamıştır. Fake oy vermeyeceği, duygularına göre davranmadığı, filme doğru puan verecek sinema bilgisine sahip olduğu; diğer üyelerin oylarıyla ve IMDB adminleri tarafından kabul edilmiştir. Zaten bu yüzden Top user yapılmıştır. Top User olarak puanlamayı ve IMDB Top 500 gibi listeleri etkileyen kullanıcı ve profilindeki rozetleri inceleyelim.


IMDB'ye film eleştirileriyle 13 yılını vermiş bir kullanıcı ile 4-5 yıllık bir kullanıcının oyu aynı olsaydı, IMDB'deki puanlar ne kadar güvenilir olabilirdi. Bir süre sonra IMDB denen sitedeki yorumlar ve puanlamalar güvenilir değil diyerek birçok insan bu siteyi kullanmayı bırakacaktı.

Ama IMDB sistemi doğru kurdu, algoritmaları bunlara göre yazdı. Sonuç ortada. IMDB popüler sinemaya hizmet etmesine rağmen hala en güvenilir kaynaklardan biri.

Devam edeyim. Aslında böyle birçok örnek var...


Ebay'de giyim ürünleri satan %98.7 pozitif feedback almış bir kullanıcının hesabı. 

Sadece 34 negatif oy almış. Bu 34 yorum benim için %98.7'lik pozitif yorumdan daha önemli. Neden kötü yorumlar yapılmış? Asıl onları incelemek gerek.

Ebay bize her şeyi tek tek inceleme fırsat tanıyor. Negative kısmındaki sayılara tıklayıp, yapılan tüm negatif yorumları görebiliyoruz.
  
Bu örnekleri verdikten sonra tekrar 4SQ'e dönelim...

Foursquare'in 2013 yılında yapması gereken aslında buydu.

Alışveriş sitelerindeki gibi tavsiyeleri bırakmadan önce "5 yıldız" veya "pozitif/negatif" sistemiyle yorumları kategorilere ayırabilirlerdi. Bu şekilde kullanıcı direkt olarak negatif yorumlara da ulaşabilecekti. Şimdi beğenilenler kullanıcıların gözüne sokulurken, daha faydalı olabilecek yorumlar yüzlerce yorumun arasında kayboluyor.

Bir spor merkezinin 4SQ hesabında şu faydalı bilgiyi, yüzlerce çöp bilginin arasında buldum. 

Bu basit bir sistem. Ebay, Hepsiburada gibi sitelerde de var. Kullanıcı olarak negatif yorumların kritik tavsiyeler olduğunu düşünürüm. Bu yüzden sadece kötü yorumlara bakmak istiyorum. Ama bakamıyorum. 

Foursquare'in sistemi 'sadece iyi yorumları' gözümüzün içine sokuyor. 

Böyle bir sistem, mekan keşfetme uygulaması olduğunu iddia ediyor. Böyle bir şey mümkün değil...

SUPER USER SİSTEMİ 
  


Foursquare düşüşe geçene kadar bekledi. Basit bir algoritma yazıp, Super User sistemini geliştirmeleri gerekiyordu.

Peki nasıl olacaktı bu Super User sistemi.

Bakın ben 3-3,5 yıllık aktif bir 4SQ kullanıcısıyım. Bu sürede en az 70-80 farklı bara gitmişimdir. toplam bar check-inlerim 200-250 civarıdır. Yılda 3-4 defa bara giden kullanıcının yorumu benden daha kıymetli olabilir mi? 

-Yılda 3 film izleyen insanla, yılda 300 film izleyen insan sinemaya aynı perspektifle bakabilir mi?

-Yılda 3 kez hint restoranına giden insanla, 300 kez hint restoranına gitmiş kişi aynı yemeği, aynı şekilde yorumlayabilir mi?

3 yılda 100 farklı dönerci görmüş insanla, tüm hayatı boyunca 10 dönercide yemiş insan aynı şartlarda olmamalı.

Çoğu zaman yorumlarda şunu görüyorum:

"Hayatımda yediğim en güzel döner"

Aşağı yukarı 17-18 yaşlarında bir genç kız bu yorumu yapmış, 66 beğeni almış.

Bu kızın hayatı boyunca döner yediği kaç farklı dönerci olabilir ki? 17 yaşında bir kızın ne hayatı var da, 4SQ'de eksper edasıyla yorum yapabiliyor?

Çöpşiş lokantasındaki resmi tekrar paylaşıyorum. 45-50 yaşlarındaki kullanıcı, yanıltıcı yorumlara güvenip buraya gelmiş, yediği şeyi görünce hayrete düşmüş. 

Niye? Hayatında gerçek çöpşişi yememiş insanlar yorum yapıyor. Gerçek Ege Çöpşişi o restoranın sattığı gibi bir şey değil. Bu yorumlara güvenip, oraya gidince şoke oluyorsunuz. Ömründe hiç çöpşiş yememiş insanlar en iyi çöpşiş bu demişler. Kullanıcı bu tavsiyelere güvenip, bu restorana gelmiş...



Mesela yıllardır scotch içerim. Biralar üzerine uzun uzun konuşacak kadar bilgim vardır. Bazen "Blog yazsam mı" diye düşünüyorum ama "bu kadar bilgi ile ancak arkadaş ortamında konuşabilirsin, ne blogu" diye vazgeçiyorum.

Fakat işte o kadar bilgiyle yapılan yorumlar ve bu saçmalıkları beğenen insanlar, Foursquare'in yöneticilerine "Biz şehrin keşif rehberiyiz" dedirtebiliyor.

100 bara gitmiş biri, Barların Super User'ı olmalıydı. 100 farklı türk restoranına gitmiş biri Türk Restoranlarında Super User olmalıydı. 

100 farklı kebap/döner/çöpşiş vs. yiyen bir insanın damağı öyle ağaç kökü gibi kalmış olabilir mi? Muhakkak bir noktadan sonra terbiye görmüştür ve belli bir seviyeye ulaşmıştır. Bu insanın yorumunun kaç beğeni aldığı önemli değil. En değerli tavsiye bu kullanıcıların olmalıydı.

Pozitif ve Negatif yorumları ayırıp, Super User'ların yorumları yukarı çekilseydi. O zaman 4SQ Ceo'ları, şu an Foursquare'i ikiye bölüp, Swarm'la filan uğraşmazlardı. Çünkü Avrupa'daki insanlar "bu uygulamadaki tavsiyeler insanları yanıltıyor, gereksiz" diyerek silmezlerdi. 

Foursquare işe yarar mı? Eh biraz işe yarar. Mekan resimlerine ve yemek resimlerine bakarak gidip, gitmeyeceğinize karar verebilirsiniz. Tavsiyelere bakıp, kendinizi gaza getirmeyin. Tavsiyelerin %90'ı işe yaramaz. 

Bazen böyle söyleyince, "milyon dolarlık şirketler düşünememiş, bunu tek siz mi düşündünüz :D" diyorlar.

Milyon dolarlık Fransız araba firması, 'sürücü virajlarda tutsun' diye sürücü koltuğunun tavanına, tavan tutamağı yapmıştı :)


Benden bu kadar...

0 yorum:

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons