28 Kasım 2014 Cuma

Foursquare & Swarm: Analiz (Bölüm 2)


Foursquare 2011'de yakaladığı ivmeyi 2013'e kadar taşımıştı. Kullanıcı sayısı her geçen gün daha da arttı. 

2009'da kurulsa da; işe yarar hale geldiği yıl olan 2010'da, 1 milyon kullanıcıyla başlayan serüven 2013 yılına gelindiğinde 32 milyon kullanıcıyla devam ediyordu. 2014'te ise 45 milyonu bulmuştu. 

Türkiye'de 2011'de, "gereksiz" diye dudak büken kesim ise 2013-2014 yılında 4SQ'e alışmaya çalışıyordu. Niye? Bu program neden bu kadar popüler oldu.

Program ilk başta basit bir check-in programı gibi görünebilir. Fakat bir süre sonra burada dating (sevgili bulmak) için uygun ortam olduğu fark edildi.

Foursquare, mesajlaşma aparatı yapmadı ama iletişim bölümünde Facebook, Twitter, Mail gibi yollarla kullanıcıların tanışmasını sağlayacak mecraaların yolunu açtı.

Buranın dating ortamı olmasını, açıkça değil ama gizliden gizliye istedi.


Başlangıç yazımda Facebook'un kurucusu Zuckerberg'in 2006-2007 yıllarında "eski okul arkadaşlarınızı bulun" sloganından bahsetmiştim. Zuckerberg, Facebook'u pazarlarken, bize inandırmaya çalıştığı bu yalana kendi inanıyor muydu? 

Zuckerberg, 2003 yılında, okulun popüler kızlarının yüzlerinin "hot or not" diye oylanarak teşhir edildiği, Facemash'ten dolayı okul disiplinine gönderildi.

Harvard'ın disiplinine gitmesine rağmen okuldaki Kadın-Erkek etkileşimini daha üst boyuta taşıyıp, TheFacebook'u kurdu. Daha sonra "The Social Network" filminde gördük ki, O bile Facebook'u, aslında okuldaki güzel kızlarla tanışabilmek için kurmuştu...


Her şeyin normal mantıkla işlediğini düşünüyordum. Bir süre sonra bir şey dikkatimi çekti.

Foursquare'de, mekanlara yapılan yorumların daima en çok beğenilenleri, kadın kullanıcıların yaptığı yorumlar oluyor. Niye?!

Demek ki bu yorumlar; 
daha kaliteli...
daha işe yarar...
daha çok fikir veriyor...
daha eğlenceli...

Acaba cidden öyle mi?


Ankara, Passage Bar'da 245 beğeni alan müthiş faydalı ve müthiş eğlenceli yorum bu!

En beğenilen yorumlarda erkek yok. Başka bir yere bakalım...


Retrox'taki yorumlarda da en beğenilenler kadın. 22 beğeni alan "Pazar keyfi" favorim.

Devam edelim ve Foursquare'in neden işe yaramaz bir program hale geldiğini kendimiz görelim...

Nickini gizlediğim bir 4SQ kulanıcısının hareketler dökümü gerçekten şahane...



Suna adlı kullanıcının, hiçbir şey ifade etmeyen saçma sapan tavsiyelerini, nickini gizlediğim bu erkek kullanıcı sırayla beğenmiş. Hepsi çok faydalı (?) olduğu için hiç ayırt etmeden tüm tavsiyeleri beğenmiş.

Burada da "Çok güzel:))" şeklindeki yorum özellikle dikkatimi çekti. Foursquare'in kendini "mekan keşfetme rehberi" diye tanıtmasını şimdi daha iyi anlıyorum. "Çok güzel" şeklindeki yorum, mekan keşfi açısından çok önemli (!)


Bu şahane yorumdan 9 kişi (?) faydalanmış!..


Kızın bütün tavsiyelerini beğen... 
Hemen arkasından arkadaşlık daveti gönder...
Arkadaş ol!

Güzel taktik! :) 

Foursquare'in CEO'su Dennis Crowley'e "Bu programı, bu insanların aşk ve cinsel hayatına renk getirsin diye mi yaptınız?" diye sormak lazım.

Hani bu program mekan keşfetmek için yapılmıştı?

Belli amaçlar uğruna dezenforme edilmiş bu ortamda biz neyi keşfedebiliriz?!

Görgüsüzce hava atmak için check-in yapan insanlar, Kadına aç erkekler ile siz bu programda objektif tavsiyeler olabileceğini mi düşünmüştünüz diye sormak isterdim onlara.

Mekanları keşfetmemizi sağlayan şahane tavsiyelere devam edelim mi?


Görüldüğü gibi abazan güruh, kızların yorumlarını hunharca, gözü dönmüşçe beğenmeye devam ediyor. 

"Yemek acaip?"

Foursquare bu kadar kötü bir halde değildi. 1-2 yılda bu saçma insanlar doluştu. İşte bu hale geldi.

Siz bu programdaki önerilerin sağlıklı olmasını bekliyor musunuz?


Hiç gitmediği, fakat gitmeyi düşündüğü bir lokantayla ilgili veya yazılmayı düşündüğü spor salonuyla ilgili buradaki yorumları okuyarak ciddi ciddi faydalanmayı düşünen insanlar var mı? 

Eskiden ben bunlardan biriydim. Fakat bu dezenforme edilmiş tavsiyeleri okudukça çoğu kez yanılgıya düşmeye başladım.

Son aylarda gittiğim bir aile lokantasında tam 40tl hesap ödeyip aç kalktım. Bu kadar parayı ortalama üstü bir steakhouse'a verip, et yiyorum. 4SQ'in niteliksiz yorumları yüzünden salaş, pislik içinde bir yere gidip, 40tl hesap ödeyip aç kalktım! :@@@


Ankara'da bir spor salonu. 9.1 puan almış. Ben bu spor salonuna 1 sene üyeydim. İlk başta her şey mükemmeldi. Bir süre sonra salonun kapasitesinin üstünde üye alımı yaptılar. Fakat spor salonu 1500 kişi için yapılmış. Buraya 2500 kişiyi üye yaparsanız, orada artık spor yapılmaz. 

Serbest ağırlıklar yetmedi. Cihazlarda ve koşu bantlarda sıra beklemeye başladık. Soyunma odasında dolaplar yetmedi, duşlarda sıra bekledik.

TAVSİYELER FAKE HESAPLARLA SABOTE EDİLDİ


Salondaki bilinçli üyeler program üzerinden bazı sert eleştiriler yaptılar. Salona yeni üye olacak kişiler bu tavsiyeleri gördükleri için spor salonu yönetimi değişik bir yöntem buldu.

Çalışanlarına ve tanıdıklarına sahte Foursquare hesapları açtırdılar. Bu sahte hesaplar genellikle kadın profilleriydi (!) 

Bu hesaplarla yukarıda verdiğim niteliksiz ama mekanı öven tavsiyeleri beğenmeye başladılar. Elbette kendileri de tavsiye eklemeyi ihmal etmediler.

Mekanı övüp, yere göğe sığdıramayan yorumlar 4SQ yazılımındaki algoritma nedeniyle, daha çok beğeni aldığı için yukarıya çıktı. Programı açan biri ilk olarak bu yorumları gördü. Bizim, gerçekçi yorumlarımız ise tavsiye yığını arasında kayboldu!


Bu arada birçok mekan sahibinin, kötü yorumları, 10-15 hesapla birden "Saldırgan" gerekçesiyle sildirdiğini de belirtmem gerek. Bu kadar çok tekil kullanıcı şikayet edince 4SQ Support haklı gerekçe olduğunu düşünerek siliyor. Başka türlü değerlendirmeleri zaten mümkün değil. 

Bu yüzden çoğu mekanda ciddi eleştiri yapan yorumlar göremezsiniz. Bunlar sadece bizim halk olarak kolay beğenen, beğeni seviyesi düşük bir toplum olmamızla ilgili değil. Mekan sahipleri tarafından anlattığım şekilde ciddi bir dezenformasyon yapılıyor.

100 tavsiye olan bir mekanda 3 tavsiye negatif olsa, bu yorumları kim görür, okusa kim ciddiye alır? İşte kimse ciddiye almıyor. Alması için 4SQ yazılımcıları hiçbir şey yapmadı. ve yavaş yavaş bugünlere gelindi...

Bizim, gerçekçi ve salonun durumunu yansıtan yorumlarımız ise tavsiye yığını arasında kayboldu. 

FOURSQUARE'İN DİBE VURMASI

Peki. Şimdi de Foursquare'in Apple Store'daki en değerli şirket sıralamasını gösteren diyagramı inceleyelim... 


Foursquare, ABD'deki IOS uygulamaları arasındaki ranKing sıralamasında, 2012'nin bir bölümünde ve 2013'te ilk 250 uygulama arasında yer alıyor.

2 yıl boyunca ilk 500 şirket arasındaki yerini koruyor. Fakat grafikte de görüldüğü gibi Ekim ayından sonra programın download sayıları azaldığı için şirket değer kaybediyor. 

Özellikle Ocak 2014'teki müthiş düşüş, ilk 50'ye kadar çıkan bir şirketin, ranking listesinde 1250-1500 sıralamasına düşmesi CEO'ları yeni bir karar almaya zorluyor.

Bunu kendileri de söylüyorlar. 2014'ün Ocak ayında Check-in modülünü 4SQ'den çıkarmaya, check-in işleminin sadece Swarm'da yapılmasına karar verdik diyorlar.

Niye bu kararı Ocak ayında aldıkları gayet açık. Belli bir başarı yakaladıkları, İlk 50'ye kadar çıkardıkları güzelim Foursquare uygulaması, 1400. sıralara kadar düşmüştü çünkü!


Mayıs ayında Swarm artık tamamen hazır olsa da, yıllardır 4SQ kullanan sadık kullanıcılarına bu durumu nasıl açıklayacaklardı.

"Biz batıyoruz. Check-in'leri Foursquare'in içinden çıkarıp, yeni bir şey deneyeceğiz" demek biraz zor olurdu.

Check-in yapmaya çalışırken, "Swarm'u indir veya daha sonra dene" seçeneği çıkınca durumun rengi belli oldu. Swam bir süre sonra mecbur kılınacaktı. 

Swarm'u birçok kişi yüklemedi. Kullananlar da beğenmedi, herkes 4SQ'e geri döndü. Alternatif yoktu zaten. Bu sadece hazım evresiydi. Temmuz gibi yayınlanan yeni sürüm ile Foursquare'den Check-in modülü çıkarıldı. Ağustos'ta da Foursquare bambaşka, tuhaf bir hale gelmişti. 


Bu son söylediklerimi Foursquare kullanıcıları zaten biliyor.

Kullanıcı sayıları artmıştı. Şirketin karatahtasına tebeşirle 50 milyon kullanıcı yazılmıştı. Tüm bunlara rağmen işler iyi gitmiyordu...

Yani şirket batıyor muydu?
Apple Store'daki ve Google Play'deki download oranları neden düşmüştü?

İşte bundan!..


Rozetlerle önce Check-in yapmaya alıştırdılar, sonra pop-up önerilerle insanları tavsiye bırakmaya alıştırdılar. Resimler ve tavsiyeler eklendikçe, 4SQ kısmen de olsa bir şehir rehberine dönüşmüştü.

Fakat iyiye gitmesi beklenen aplikasyon 2013'ün son çeyreğinde büyük bir düşüşe geçti...

FOURSQUARE'DEKİ YANILTICI TAVSİYELER

Özellikle Avrupa'daki 4SQ kullanıcıları bu programın ŞEHİR REHBERİ OLAMAYACAK KADAR SAHTE YORUM BARINDIRDIĞINI FARK ETTİLER!!

Yorumların işe faydasız olduğunu, insanlara doğru bilgiyi veremediğini bilakis doğru bilgiden uzaklaştırdığını örneklerle gösterdim.

Venue'lerin tavsiyeler bölümü, bazen dating amaçlı kişiler, bazen de firmalar tarafından dezenforme ediyordu.


Sadece kötü niyet yok elbette...

Foursquare kullanıcılarının çok büyük bir bölümü, belli bir lifestyle'dan, yeme-içme kültüründen uzak olmalarına rağmen uzman edasıyla yorum yaptıkları için ekledikleri tavsiyelerin %90 çöp bilgi, yani faydasız.

Bu çöp bilgiler art niyetli kişiler tarafından beğeniliyor. Bu yorumlar da haliyle gerçekleri temsil etmiyor.

Check-in yapmak zaten birçok insana göre anlamsızdı.
Uygulamadaki tavsiyelerin da yanıltıcı olduğu farkedildi ve yurtdışındaki birçok kullanıcı programı kullanmayı bıraktı.

Check-in ve Download sayıları düştü...

Şirket buna daha ciddi bir çözüm üretmek yerine, şöyle düşündü:

"Check-in çok avam, kalitesiz bir işlem. İnsanlar check-in yapmaktan sıkıldı. Fakat 4SQ check-in'den ibaret değil. Bir mekan rehberi. En iyisi check-in olayını 4SQ çıkarmak..."

Peki programı sıkıcı hale getiren check-in miydi? Aynı grafiği bir kez daha paylaşayım...


Foursquare, Swarm'un yayınlandığı Temmuz 2014'te müthiş bir ivme yakalamış gibi görünüyor. Fakat Green Candlelight (Pozitif Peak) gibi görünen sadece Gölge. Yani sanal bir artış. 1 ay içinde Foursquare daha da dibe vuruyor. 

Grafiğin son kısmı kasım ayı. Şu halde bile şirketin itibari 2014 Ocak'taki itibarina ulaşamamış. Mevcut kullanıcıyı uygulamadan soğutmaktan başka bir şey yapmadılar. Biz ta en başından saçmaladıklarını söylemiştik.

Swarm piyasa sürüldükten sonra 4SQ için kullanıcı ratinglerine bakalım... 


2014 yılının Haziran ayında müthiş bir oy patlaması oluyor. Bütün Foursquare kullanıcıları gelip, uygulamaya 1 yıldız veriyor. Haziran-Temmuz-Ağustos aylarındaki durum gayet açık. 

Temmuz ve Ağustos ayında Apple store'da 4SQ'e 1 yıldız verme çılgınlığı yaşanıyor. 

Görüldüğü gibi 4SQ, çalışan sistemi bozmasına rağmen bataklıktan kurtulamamış. Peki Swarm'un Apple Store'daki durumu nedir...


Farklı değil hatta daha kötü. Mayıs-Ağustos aylarında sanal bir yükseliş var. Bir heves yüklenmiş, işe yaramaz bir uygulama olduğu farkedilince o da dibe vurmuş.

Sonuç: Swarm, Kasım ayında ilk 1250'ye bile zor girmiş!

Bunlar da, Swarm'da check-in'lere eklenen etiketler. 4SQ CEO'su Dennis Crowley, "bu etiketleri yaparken 4SQ'deki rozetlerden ilham aldık. Kullanıcıyı özel hissettireceğiz" diyor.



Bunlarla mı özel hissedeceksiniz? Külot etiketiyle? :)) 

Devam edecek...

0 yorum:

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons